Zoekmachine optimalisatie

Verschillende vormen van zoekmachineoptimalisatie
In de zoekmachineoptimalisatie wordt onderscheid gemaakt tussen on-site en off-site optimalisatie. On-site is de website zelf, dus de techniek en gebruik van juiste zoekwoorden en inhoud. Off-site betreft vooral de koppelingen naar de site, denk daarbij ook aan sociale media. Onderstaand vindt u enige adviezen die u kunt gebruiken om de vindbaarheid van uw site te verbeteren.

Trefwoorden

Voordat u aan uw site begint is het handig om goed na te denken over de vindbaarheid van uw site en in het bijzonder de trefwoorden (keywords) die bij uw site passen. Vul bij Google Trends uw trefwoorden in en kijk op welke trefwoorden veel wordt gezocht. Kies de beste en meest geschikte uit.
Verwerk de gekozen trefwoorden in de titel van uw site en schrijf artikelen met pakkende titels. Onderschat ook de invloed van de meta keywords tag niet. Al uw gekozen trefwoorden kunt u in deze metatag plaatsen.

description-tag

Geef op elke pagina in de meta description tag een korte samenvatting over de inhoud van de pagina. Gebruik maximaal 200 karakters om één pagina te beschrijven. Alle grote zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing, nemen bijna altijd uw description tag één-op-één over. U bepaald zo zelf welke korte beschrijving van uw site een zoekmachine laat zien.

startersgids

Download de Startersgids voor het optimaliseren van zoekmachines van Google (Nederlands). U vindt hier een heldere en duidelijke uitleg over alles wat belangrijk is om uw website te optimaliseren.

online check

Doe een snelle online check bij WebCijfers. Er zijn vele online gratis scans en tests te vinden, maar bij WebCijfers vindt u een goed overzicht waar u wat mee kunt en het is helemaal gratis.

webmastertools

Meld uw site aan bij Google webmastertools en upload een sitemap. Dit is het eerste wat ik doe bij elke nieuwe site en zorgt voor een snellere indexatie. De module SEOTools2 die standaard in het CMS Made Simple-compleet pakket is geïnstalleerd upload automatisch een sitemap voor u.

aanmelden

Meld uw site aan bij Bing, Google, en andere relevante zoekmachines.

relevante links

Zorg voor relevante links naar uw website. Link naar uw site vanaf uw eigen socialemediaprofielen, als u deze heeft, en meld u aan bij relevante websites.

OnzeTaal advies

  1. Maak een lijst van zoektermen waar u op gevonden wilt worden en waarvan u denkt dat de doelgroep ze gebruikt.
  2. Bedenk per webpagina wat de belangrijkste woorden zijn.
  3. Verwerk de belangrijkste woorden in de titel van de pagina (in de programmeercode), de kop van de tekst, het begin van de tekst, een tussenkop en ook elders hier en daar in de tekst.
  4. Maak zoekwoorden in de tekst vet.
  5. Zet zoekwoorden die bij elkaar horen bij elkaar in de tekst.
  6. Wees terughoudend met officieuze spelling en gebruik correcte Nederlandse woorden.
  7. Zet belangrijke zoekwoorden zowel in enkelvoud als meervoud in de tekst.
  8. Laat het belangrijkste zoekwoord terugkomen in het internetadres.
  9. Zorg ervoor dat andere pagina's verwijzen naar uw website. De hoeveelheid verwijzingen vindt Google misschien nog wel het allerbelangrijkst bij het samenstellen van de ranglijst.
Kolkman, M. (2013). Het hoofd buigen voor Google? OnzeTaal, 9 , 236-237